Danskerne fik udbedret over 415.000 skader på bilen i 2023. Det er en stigning på 12,5 procent på fire år. Det er hårdt for miljøet, men værksted i Sønderborg minimerer CO2-udslippet på reparationer med stor succes.
Ifølge tal fra Brancheorganisationen for Forsikring og Pension blev der repareret hele 415.598 skader på biler i hele 2023, hvilket er 12,5 procent flere end i 2019, og i løbet af første kvartal 2024 er der blevet repareret næsten 115.000 skader.
Der svejses, slibes, spartles og lakeres, når en skade på bilen skal ordnes. Men ikke hos Buledoktor i Sønderborg, hvor de har specialiseret sig i at begrænse CO2-udledningen ved reparationer af skader på biler mest muligt – faktisk helt op til 99 procent.
– I dag er det mange flere, der er blevet opmærksomme på, at der er en CO2-regning, når buler bliver repareret på traditionel facon. Det er samtidig de miljøvenlige metoder, der giver den mindste regning i kroner og øre. Vi sparer jo udgifter til mange materialer, når vi i videst mulige udstrækning undgår at spartle og lakere, lyder det fra Mogens Christiansen, der er direktør hos Buledoktor.
Prisen på nye forlygter er ikke kun højere i kroner og øre, men også på CO2-rengningen. Udregninger fra tyske Allianz Center for Technology viser, at et nyt sæt forlygter til en Volkswagen ID3 udleder 45,7 kg CO2 at producere, mens det tal reduceres til 0,8 kg CO2, hvis man reparerer i stedet.
Slut med at svejse, spartle og lakere
At det skåner miljøet at reparere fremfor at købe nyt, kan man givetvis sige sig selv, men også når det kommer til udretning af buler, ridser eller andre småskræmmer på bilen, er der både CO2 og penge at spare gennem de nye teknikker, der er ved at vinde indpas.
Gennem SMART repair-teknologi som PDR, der står for Paintless Dent Repair og foregår ved at rette buler ud indefra eller anvende lim til at hive en bule ud, undgår de hos Buledoktor i Sønderborg både at svejse, spartle og lakere bilerne.
– Vi gør det sådan, at vi prikker buler ud indefra, fremfor at udligne dem med svejsning. På den måde undgår vi også spartling og lakering. Samlet sparer vi faktisk helt op mod 99 procent CO2 på den måde. Det er mere nænsomt for bilen og gør, at den bedre holder sin værdi, fordi arbejdet og reparationerne ikke kan ses bagefter, siger Mogens Christiansen.
Buledoktor er specialist i at reparere parkeringsskader. Med moderne SMART repair teknologi som PDR, der står for Paintless Dent Repair, kan vi rette buler og skader uden brug af spartelmasse og lakering, så bilen bevarer oprindeligt udseende og værdi. Læs mere på: buledoktor.dk